Verkkokauppa vai myymälä?

Kuinka moni tunnustaa ostaneensa viimeisen kuukauden aikana jotain verkkokaupasta? Tällä hetkellä  maailman tilanteen huomioon ottaen varmasti aika moni. Vaikka tilanne onkin nyt poikkeuksellinen, niin on verkkokauppa ollut silti jo pitkään vahvoilla. Kuinka mukavaa onkaan kotisohvalta selailla tuotteita, joita tarvitsee tai ei välttämättä edes tarvitse, sekä suorittaa tilaus ja maksaa helposti netissä tai myöhemmin laskulla?

Verkkokaupoista ostetaan nykyään jo hyvin laajalla skaalalla kaikkea elintarvikkeista isoihin kodinkoneisiin. Perinteinen vaatteiden verkkokauppa onkin ollut jo pitkään voimissaan, mutta myös kosmetiikan ostaminen on yleistynyt. Huonekalut ovat varmasti myös yksi tuoteryhmä, jonka verkkokaupan suosio on kasvanut kasvamistaan viime vuosina.

Erilaisten verkkokauppa yrityksien markkinoille ilmestyminen on kasvattanut tarjontaa entisestään. Esimerkiksi kosmetiikan saralla on Cocopanda.fi, jolla ei ole siis olemassa fyysistä kivijalkamyymälää ollenkaan. Tarjonta erilaisten hyödykkeiden suhteen on kasvanut siis suuresti meidän suomalaistenkin elämässä, kun on tullut toinen toistaan erilaisempia verkkokauppa-yrityksiä, jotka tarjoavat vaikka ja mitä tilattavaksi suoraan kotiin. Jääkö perinteiset kivijalkamyymälät pian historiaan?

Kuva täältä

En usko, että kivijalkamyymälät tulevat koskaan jäämään pois, mutta uskon vahvasti, että verkkokauppojen tunku markkinoille voi tehdä kilpailun kovemmaksi. Esimerkkinä erilaiset kampanjat ovat paljon helpompia toteuttaa netissä, sillä asiakkaiden ei tarvitse kuin naputella kotisohvalla tietokonetta tai puhelinta, ja toivoa saavansa tarjouserästä vielä itselleen tuotteen. Omakohtaista kokemusta minulla on Stockmannin legendaarisista Hulluista Päivistä. Siis niistä, missä asiakkaat ovat jonossa jo ennen aamu seitsemää myymälän oven takana. Nyt jonoa on enemmän verkkokaupan puolella.

Kivijalkamyymälöiden etu on henkilökohtainen, inhimillinen asiakaspalvelu, mitä myymälöillä on tarjota. Tähänkin verkkokaupat pyrkii, sillä useilla eri sivustoilla on jo niin sanottuja chatti-botteja. Itseäni ei kuitenkaan robottien kanssa huvita jutella, mutta esimerkiksi Power.fi on alkanut mainostamaan chat-myyjiä, jotka siis ovat ihan oikeita myyjiä joilta voi kysyä nettishoppailujen lomassa apua. Olisiko tällainen kehitys tullut verkkokauppaan ilman muuttunutta maailman tilannetta? En usko, että ihan heti, mutta onhan joillain sivustoilla ollut jo pitkään niin sanottuja chat-asiakaspalvelijoita.

Kumpi on mielestäsi mielekkäämpää, verkkokaupassa vai myymälässä asiointi? Mitä etuja myymälöillä vielä on, kun verrataan niitä verkkokauppoihin?

Kommentit

  1. Pidän itse ehkä enemmän verkkokaupassa asioinnista ihan vaan paremman valikoiman vuoksi. Kuitenkin isot hankinnat, kuten tv tai puhelin, ostan mielummin myymälästä. Yleensä tuollaisissa isoissa hankinnoissa tarvitsen asiantuntijan neuvoa ja siksi suuntaan myymälään.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit