Hakukoneoptimointi, että mikä?

SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi on jo pitkään ollut verkkosivuista puhuttaessa kaikkien huulilla. Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että yritetään saada verkkosivut tai vaikka blogisivusto näkymään mahdollisimman korkealla hakukoneiden tuloksissa. Suurin ja kaikkien tietämä hakukone Google antaa esimerkiksi sivuillaan ohjeita, kuinka saada oma sivusto löytymään Google-haulla.

Kukapa nyt ei "googlettelisi" koko ajan vaikka ja mitä. Minä ainakin. Kirjoitan käytännössä kaikki kinkkiset kysymykseni suoraan Googleen ja alan etsimään ensimmäisistä hakuehdoista tietoa. Nimenomaan, ensimmäisistä. Tämän takia onkin tärkeää, että juuri sinun sivustosi on siellä heti niiden ensimmäisten joukossa, hyvällä ja houkuttavalla otsikolla varustettuna.

Muutama esimerkki omasta elämästäni hakukoneoptimoinnin suhteen. Olen kirjoittanut noin kolmisen vuotta lifestyle-blogia. Blogin tilastoista näkyi hyvin, mitä kautta lukijat löysivät blogiini. Otsikoin blogipostaukseni houkuttelevasti ja huomasinkin, että Google-hakujen kautta ihmisiä eksyi blogiini huomattava määrä. Silloin pyrin tarjoamaan lukijalleni tekstin sisällössä jotain uutta, jonkinlaisen vastauksen johonkin kysymykseen tai vinkkejä.

Työskentelen tällä hetkellä yrityksen verkkokaupan chat-myyjänä. Asiakas voi verkkokaupan sivustolla kirjoittaa chattiin kysymyksen, jolloin chat ponnahtaa minulle työkoneelta auki ja autan asiakasta parhaani mukaan. Näen asiakkaiden polun verkkosivuillemme ja suurin osa asiakkaista eksyvät sivuille Google-hakujen kautta.

Kuva täältä

Suomessa hakukoneoptimointi tarkoittaa käytännössä Google optimointia. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että Google on hakukoneiden selvä markkinajohtaja Suomessa. (Lähde)

Joten, yksinkertaisuudessaan, mitä täytyy tehdä jos haluaa hakukoneoptimoida sivustonsa?

Valitse sivustolle, blogikirjoituksille tai muulle selkeä otsikko, joka kuvailee sisältöä tarkasti. Älä käytä kuitenkaan liian pitkää otsikkoa, vaan pohdi jokin lyhyt ja kuvaava otsikko.

Käytä sivustolla description-sisällönkuvauskenttää. Tähän löytyy hyvät ohjeistuksen Googlen omilta ohjesivuilta. Sisällönkuvauskentät ovat siinä mielessä tärkeitä, sillä hakukoneet voivat käyttää näitä sivusi katkelmina.

Myös simppeli juttu, minkä voi helposti tehdä itse on yksinkertaisen navigointisivun luominen. Esimerkiksi täällä Bloggerissa se on helppoa.

Jos sinulla on esimerkiksi verkkokauppa, jonka sivustojen hakukoneoptimointiin kaipaat apua niin suosittelen ehdottomasti ammattilaisen palkkaamista. Hakukoneoptimointi ei ole mikään huuhaa-homma, sillä oikeanlainen hakukoneoptimointi voi nostattaa sivujen kävijämääriä huomattavasti.

Kommentit

  1. Hyvä kirjoitus ja mukava design blogissa.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen kirjoitus ja itsellekkin tuttu alue! Tein hakukoneoptimointia jokunen vuosi sitten yritykselleni. Tämä oli kyllä Amazonin eikä Googlen mutta ajatus sama. Siinä olisi todella tarvinnut selkeitä ohjeita sillä vaikeaksi se oli tehty. Lopulta päädyin palveluihin jotka tekevät tämän optimoinnin puolestani mutta edelleen on fiilis, että joku meni jossain vaiheessa pieleen. Olisi ehkä pitänyt heti päätyä tosiaan siihen ammattilaiseen.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit