Sosiaalisen median trendejä 2020

Sosiaalinen media on muuttunut ja muuttanut päivittäistä elämäämme jatkuvasti. Uudet kanavat, nuoremmat sukupolvet ja heidän trendit sekä yritysten välisen kilpailun lisääntyminen tuo lisää muutosta jatkuvasti.

Perehdyin sosiaalisen median trendeihin ja erityisesti vuoden 2020 trendeihin markkinoinnin näkökulmasta. Mitä uutta on tulossa?

Luin Dagmarin sivuilta löytyvän artikkelin "Sosiaalisen median trendikatsaus 2020" ja sieltä löytyi mielenkiintoisia huomioita.

Yksi huomio oli somen käytön muutokset. Uusia kanavia tulee ja jotkut vanhat menettävät käyttäjiään. Hyvänä esimerkkinä tästä on esimerkiksi Facebookin  muutos vanhemman yleisön sosiaaliseksi mediaksi, nuoremmat, eli noin 16-24 vuotiaat eivät enää käytä Facebookia niin paljon kuin ennen, vaan ovat siirtyneet esimerkiksi uudempiin kanaviin kuten TikTokiin.

Taulukko Dagmarin sivuilta, Facebookin päivittäinen käyttö ikäryhmässä 16-24 v.

Facebookin käytön vähenemiseen ja TikTokin käytön lisääntymiseen liittyykin vahvasti uuden sukupolven somekäyttäjiin, joista Dagmarin sivuilla myös mainittiin. Z-sukupolvi eli 1996-2002 välillä syntyneet tulevat ryminällä sosiaalisen median kanaviin. Mainostaessa somessa, tuleekin huomioida heidän ostovoimansa, vaikkei tämä ikäryhmä olisi pääsegmenttinä.

Kolmas mielenkiintoinen huomio on lisätä sosiaalisen median kanavissa tapahtuvaa kuluttajien omissa somekanavissa ansaittua lisänäkyvyyttä. Eli mitä? Siis sitä, kun vaikka kuluttaja postaa Instagramin tarinaan jotain, tägää siihen yrityksen jonka tuote tarinassa on tai käyttää jotain yrityksen itse luomaa hashtagia taikka lisää siihen yrityksen luoman gifin. Tämä on niin sanottua lisänäkyvyyttä, jota kuluttajat itse luovat yrityksille keiden tuotteita he käyttävät! Somevaikuttajat ovat luoneet sosiaalisen median kanaviin ilmapiirin, jossa tuotteet ja merkit saa näkyä ja niitä halutaankin esitellä. Tämä kannattaa todellakin huomioida yrityksen sometilejä hallitessa.

Kommentit

  1. Olet tuonut kirjoituksessa hyvin esille eri somen trendejä ja tekstisi on helppoa luettavaa! Pidin myös taulukosta ja yllättävää oli itselle se, että Facebookin käyttö on laskenut tasaisesti, sillä oletin rajumpaa laskua viime vuosina. Tsemppiä loppuihin kirjoituksiin :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit