Liiketoiminnan digitalisoituminen ja koronavirus - kun on pakko

Koko maailmaa kurittaa tällä hetkellä pandemia nimeltä Korona. Meidän kaikkien elämä on muuttunut hetkessä tutusta ja turvallisesta kohti outoa ja uutta. Maailman pysähtyminen ympärillämme on ajanut yritykset ahdinkoon, eikä tällä hetkellä juuri muusta puhuta.

Kun on pakko digitalisoitua

Korona ajaa yrityksiä konkurssien partaalle. Etenkin palveluala on tällä hetkellä pulassa. Ravintolat ja kahvilat yrittävät kiireellä keksiä tapaa millä voisi pitää liiketoimintaa edes jotenkin yllä. Mitään maailmanluokan innovaatioita ei välttämättä ole vielä tullut, mutta olen siitä varma että jokainen suomalainen yritys pohtii tällä hetkellä, kuinka digitalisaatiota voisi tässä hyödyntää.

Wolt ja Foodora on ravintoloiden avain helppoon rahavirran kasvattamiseen, mutta kuljetuspalvelun kanssa tehty yhteistyö ei välttämättä ole oikotie onneen. Huomasin itse esimerkiksi Naughty Brgr:in Facebook-sivuilta, että he ovat tehneet oman sovelluksen, josta voi tilata ruokaa ravintolaan valmiiksi ja käydä noutamassa. Sovelluksesta löytyy myös erilaisia tarjouksia sitä käyttäville. Tämä lisää varmasti kyseisen ravintolan asiakkaita, sillä Woltin ja Foodoran laajasta valikoimasta erottautuminen saattaa osoittautua tässä tilanteessa jopa hankalaksi. Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa on tietenkin jo itsestäänselvä hyvä keino tuoda yritykselleen lisää näkyvyyttä.

Kuva täältä

Myös ruoan verkkokauppa on kasvanut todella suureksi ilmiöksi. Ruokaostoksia on saanut tilattua kotiin jo pitkän aikaa. Toki suosio sillä on ollut ehkäpä vain suurperheiden keskuudessa, kun saa näppärästi viikon ruokaostokset valmiiksi kerättynä ja jopa suoraan kotiovelle. Hesarinkin sanoin "Ruuan verkkokauppa räjähti käsiin" kertoo kaiken. S-Ryhmä ja Kesko onkin jo ruuan verkkokauppaa kehittänyt ja laajentanut koko ajan, mutta voisiko tällaisesta ideasta ottaa kiinni myös pienyrittäjät? Tällä hetkellä voi olla, että ei ole edes muuta vaihtoehtoa, jos yrityksensä haluaa pitää hengissä.

Täytyy sanoa, että odotan mielenkiinnolla koronan jälkeistä maailmaa. Mitkä toimintamallit muuttuvat takaisin samaan vanhaan mitä oli ennen koronaa. Mitkä toimintamallit kuitenkin pysyvät? Kuinka paljon erilaisten yritysten liiketoiminta digitalisoituu pakosti nyt ja jatkaa samaa rataa tämän kaiken jälkeenkin? Olen myös varma, että uusia innovaatioita syntyy, eli voidaan ajatella koronalla olevan jopa tietynlainen positiivinen puoli.

Kommentit

  1. Oikein hyvä blogikirjoitus mielestäni. Olet ottanut esimerkkejä, ja laittanut lähteitä tekstiin linkkeinä ja tehnyt analyysia. Hienoa. Jatka vaan samaan malliin ja kirjoittele eri aiheista Digitaalisesta liiketoiminnasta ja siten oppien.

    VastaaPoista
  2. Luin tekstiä mielenkiinnolla juuri sen jälkeen, kun itsekkin olin pohtinut samanlaisia aiheita. Toivotaan, että mahdollisimman moni yritys keksii uusia tapoja digitalisoitua ja nousta selviytyjistä menestyjiin! Minäkin aion ottaa käyttööni tuon ruokakassipalvelun, pitkästä jonotusajasta huolimatta. Eilen asioidessani Kirkkonummen Prismassa, jossa oli myöhään illalla ymmärrettävästi vain yksi kassa auki ja jonon kertyessä ja toisen kassan avautuessa en voinut kun ihmetellä, miksi se piti avata kaikista vapaista kassoista avoinna olevan VIEREEN? Siinä oltiin kaikki pakkaamassa ja ryysäämässä samassa rykelmässä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit