Digitaalisen liiketoiminnan tulevaisuus

Oletko kuinka monesti yrittänyt pohtia mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Minä ainakin olen, varmaan päivittäin. Sinänsä sitä ei kukaan osaa sanoa tai ennustaa, mutta pienetkin merkit tulevan muutoksesta ovat silti aina johtolankoja tulevaisuuden pohtimisesssa.

Mitä näkyy digitaalisen liiketoiminnan tulevaisuudessa?

Hyvä kysymys. Nykyään yhä useampi yritys on jo digitalisoinut jonkun osan liiketoiminnastaan tai toiminnoistaan. Esimerkiksi taloushallinnon sähköistyminen on jo itsestään selvyys. Kirjanpidon ulkoistaminen on myös digitalisaatiota, sillä tilitoimistot hoitavat yleisesti ottaen kaiken jo sähköisesti ja osaksi automatisoidusti.

Jos yrityksellä ei ole jo verkkosivuja tai verkkokauppaa niin se on ihme. Mielestäni tulisi kyllä olla. Sosiaalisen median kanavat toimivat ilmaisena digitaalisena markkinointina ja asiakkaista kerätty sekä järkevästi hallinnoitu data auttaa kohdennetussa markkinoinnissa. Mahdollisesti myös jopa tuotekehittelyssä.

Uudenlaiset palvelukokonaisuudet ja tuotteet valtaavat markkinoita, yleensä digitaalisuuden ansiosta. On sovelluksia joista voit tehdä ostoksesi, tai kirjata esimerkiksi kanta-asiakaspisteet asioidessasi kivijalkamyymälässä, käyttää etukuponkeja ja saada kohdennettua push-markkinointia suoraa puhelimeesi.

Kuva täältä

Mutta entäs se tulevaisuus?

Uskon, että tulevaisuudessa tulemme nauttimaan toinen toistaan fiksummista ja helpottavista digitaalisista innovaatioista koskien niin liiketoimintaa, kuin kuluttajien normaalia elämää. Yritykset, jotka tarjoavat yritykselle digitaalisia palveluita, kuten käyttöjärjestelmiä, sähköposti ja pilvipalveluita ovat nousussa, ja niitä on jo toinen toistaan enemmän.

Se kuka kehittääkään fiksuimman, helpoimman ja järkevimmän digitaalisen järjestelmän onkin rikas tyyppi. Koska etsimme koko ajan fiksumpia ratkaisuja helpottaaksemme elämäämme.

Kukaan ei osaa sanoa tulevaisuudesta mitään muuta kuin että innolla odotamme!!

Kommentit

Suositut tekstit