Digitaalisen markkinoinnin maailma

Netflixistä Mad Meniä tuijotellessa (suositus tälle sarjalle!) ajauduin pohtimaan markkinointia ja sen muutoksia. Sarjassa eletään 60-lukua ja jo sen kertoman ajan sisällä markkinointi muuttuu jatkuvasti. Entäs nyt, kun meillä on digitaalinen markkinointi?

Tarvitsemme hieman luokittelua. Mitä on digitaalinen markkinointi? Digitaalinen markkinointi kattaa kaiken sähköisen markkinoinnin, kuten esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi, sähköpostimarkkinointi, verkkosivuilla tapahtuva markkinointi, vaikuttajamarkkinointi... Luettelo jatkuu ja jatkuu.

Perinteiset markkinoinnin muodot ovat silti pitäneet pintansa, mutta digitaalinen markkinointi on oiva välinen pienille ja aloittaville yrityksille. Pystyt helposti mainostamaan laajallekin yleisölle esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa yritystäsi tai tuotettasi. Et välttämättä tarvitse siihen edes rahaa, sillä yrityksen sosiaalisen median sivut toimivat jo itsessään mainoksena.

Sähköpostimarkkinointia en itse koe juurikaan tehokkaaksi, sillä viestitulva sähköpostikirjeidenkin muodossa on todella massiivinen. Joidenkin kohderyhmien kohdalla se kuitenkin voi toimia. Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan esimerkiksi julkisuuden henkilöiden tai bloggaajien kanssa jonkinlaisessa yhteistyössä toteutettua mainoskampanjaa tai vaikka PR-tapahtumien sekä lahjojen muodossa tapahtuvaa tuotteiden esille tuontia eri sähköisissä kanavissa.

Tärkeimmät markkinointikanavat vaikuttajamarkkinoinnista. (Kuva täältä)

Uskon, että sosiaalinen media vahvistaa asemaansa markkinointikanavana, sillä digitalisaatio ei ota ainakaan yhtään takapakkia. Olen huomannut itse tarttuneeni muutamaan tarjoukseen tai tuotteeseen selatessani Instagramia tai Facebookia. Sekä tietenkin nuorena naisena vaikuttajamarkkinointi erilaisilta somevaikuttajilta osuu minuun hyvin.

Markkinointi tulee varmasti tulevaisuudessa muuttumaan ja uskon että digitaalisen markkinoinnin alustat tulevat myös vielä lisääntymään. Mielenkiinnolla siis odotan, mihin tämä muutos suuntaa.

Kommentit

  1. Itsekkin olen ostanut jotain tuotteita huomattuani ne esimerkiksi instagramissa. On tosiaan mielenkiintoista nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

    VastaaPoista
  2. Tekstejäsi on kiva lukea, kirjoitat hyvin. Lähteet on merkitty selkeästi ja kuvat sopivat aiheisiin. Sosiaalisen median markkinointi on aiheena mielenkiintoinen ja ajanhermolla. Käytän itse Instgramia paljon ja sieltä saa todella paljon inspiraatiota ja vinkkejä, jotka varmasti vaikuttavat ostopäätösten tekemiseen.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit