Tekoäly digitaalisessa liiketoiminnassa

Mikä ihmeen tekoäly? Tekoälyllä tarkoitetaan yleisesti tietokonetta tai ohjelmaa, joka yrittää ajatella ja oppia. Vähän niinkuin ihminenkin. Tekoäly.infosta löytyy selkeästi selitettynä enemmän tekoälystä sekä esimerkiksi vahvasta ja heikosta tekoälystä. Tekoäly on jo ihan perus juttuja digitaalisuudessa, mutta voiko sitä hyödyntää liiketoiminnassa?

Useampi yritys hyödyntää verkkosivuillaan chat-robotteja. Nämähän ovat tekoälyä parhaimmillaan. Chat-roboteille on syötetty jotkut tietyt valmiit käskyt, mutta ne yrittävät oppia jokaisesta keskustelusta uutta. Tekoälyä käytetään jo nyt päivittäisessä arjessa, esimerkiksi Applen Siri-puheohjaus on tekoälyä parhaillaan. Tekoälyn hyödyntämiseen tarvitaan dataa. Suurin osa suomalaisista yrityksistä kerää paljon tietoa, mutta ei sitä välttämättä hyödynnä.

Kuva täältä

Tekoäly voi myös tehostaa yrityksen toimintoja. Kun kone hoitaa niin sanotut "helpot" rutiinityöt, jää työntekijöille (ihmisille) enemmän aikaa luovuutta vaativiin työtehtäviin, joihin koneet eivät välttämättä pysty. Esimerkkinä voin tuoda juurikin nämä chat-robotit. Chat-robotit voivat esimerkiksi kartoittaa chatissä kyselevän asiakkaan perustarpeita ja vastata hänen helppoihin kysymyksiin. Jos asiakkaan ongelma onkin monimutkaisempi, chat-robotti ohjaa asiakkaan oikean ihmisen juttusille, joka palvelee asiakkaita chat-robotin takana. Näin ihmisille jää aikaa palvella asiakkaita vaikeammissa ongelmissa, joihin robotti ei vielä pysty.

Jostain syystä tekoäly tuntuu pelottavalta ja oudolta käsitteeltä, vaikka siitä voisi oikeasti olla hyötyä monelle yritykselle ja ihmiselle. Tekoäly tulee lyhyessä ajassa varmasti muuttamaan paljon liiketoimintaamme, mutta se tarkoittaa myös sitä, että yrityksien on alettava hyödyntämään tekoälyä.

Kommentit

Suositut tekstit